Όπως αναφέραμε στην συνάντηση γονέων ο Σύλλογος προτίθεται να χρηματοδοτήσει και να διοργανώσει από ένα 3ωρο εκπαιδευτικό βιωματικό πρόγραμμα διαχείρισης συγκρούσεων και σχολικού εκφοβισμού στο σχολικό περιβάλλον, για κάθε τμήμα του σχολείου μας, στα πλαίσια της Ευέλικτης ζώνης. Το θέμα συζητήθηκε και με το Σύλλογο διδασκόντων και υπήρξε θετική ανταπόκριση.
Πλήθος επιστημονικών ερευνών δείχνουν ότι οι συναισθηματικές και κοινωνικές δεξιότητες είναι εξίσου σημαντικές με τις διανοητικές ικανότητες και η ανάπτυξή τους συντελεί στην αύξηση της σχολικής επίδοσης των μαθητών και στη συνολική βελτίωση του σχολικού κλίματος. Τα προγράμματα διαχείρισης συγκρούσεων και σχολικού εκφοβισμού συντελούν:
· στη μείωση του αριθμού των επιθετικών και βίαιων συμπεριφορών αλλά και της έντασης των συγκρούσεων
· στην εμπέδωση του αισθήματος της ψυχολογικής και σωματικής ασφάλειας των μαθητών μέσα στο σχολικό περιβάλλον
· στη μείωση του χρόνου που αφιερώνουν οι εκπαιδευτικοί σε θέματα σχολικής πειθαρχίας και του αριθμού των ποινών που επιβάλλονται.
Η μεθοδολογία των προγραμμάτων
Τα προγράμματα που προτείνονται στηρίζονται στην καινοτόμο εκπαιδευτική μεθοδολογία του Εκπαιδευτικού Δράματος. Το Εκπαιδευτικό Δράμα ορίζεται ως μία παιδαγωγική διαδικασία, η οποία χρησιμοποιεί κυρίως τη θεατρική φόρμα, τις τεχνικές δηλαδή και τα εργαλεία της δραματικής τέχνης, με σκοπό την ολόπλευρη προσωπική και κοινωνική ανάπτυξη των συμμετεχόντων. Αποτελεί την εξέλιξη της θεωρίας και της πρακτικής τόσο της δραματοποίησης όσο και του θεατρικού παιχνιδιού.
Στο δράμα οι μαθητές εμπλέκονται σε φανταστικές ιστορίες και μέσα από τους ρόλους που βιώνουν, καλούνται να ενεργοποιήσουν τη φαντασία αλλά και την κρίση τους, να πάρουν αποφάσεις και να δώσουν λύσεις στα προβλήματα των ηρώων. Η χρήση της μεθοδολογίας του εκπαιδευτικού δράματος στην προαγωγή της ψυχικής υγείας στην εκπαίδευση αποτελεί μία καινοτόμο προσέγγιση στον τομέα αυτό.
Το περιεχόμενο των προγραμμάτων
1. Διαχείριση Συγκρούσεων
Σκοπός του προγράμματος είναι η ανάπτυξη βασικών δεξιοτήτων επίλυσης συγκρούσεων με ειρηνικό και εποικοδομητικό τρόπο. Οι μαθητές καλούνται:
- να χρησιμοποιήσουν τεχνικές ελέγχου του θυμού
- να διερευνήσουν τις συνέπειες τόσο της παθητικής όσο και της επιθετικής συμπεριφοράς σε καταστάσεις συγκρούσεων
- να εφαρμόσουν θετικούς τρόπους επίλυσης των συγκρούσεων που θα μας επιτρέπουν να διεκδικούμε τα δικαιώματά μας, σεβόμενοι, παράλληλα, τα δικαιώματα των άλλων
- να διαμεσολαβήσουν ως «ειρηνοποιοί» στις συγκρούσεις μεταξύ συνομηλίκων ώστε αυτές να επιλύονται χωρίς την παρέμβαση ενηλίκων
2. Σχολικός Εκφοβισμός
Στόχος του προγράμματος είναι η ενδυνάμωση των μαθητών ώστε να μειωθούν τα φαινόμενα εκφοβισμού / θυματοποίησης στο σχολείο. Οι μαθητές καλούνται:
- να αναγνωρίσουν καταστάσεις λεκτικής, ψυχολογικής και σωματικής βίας
- να προσδιορίσουν χαρακτηριστικές συμπεριφορές σε «νταήδες» και «θύματα»
- να αναλογιστούν το ρόλο των θεατών και την ευθύνη τους σε καταστάσεις εκφοβισμού
- να εφαρμόσουν τρόπους ενδυνάμωσης των «θυμάτων» και αποθάρρυνσης των «νταήδων»
Τα τρίωρης διάρκειας προγράμματα που προτείνονται θα συνδυάσουν στοιχεία τόσο από τον τομέα της διαχείρισης συγκρούσεων όσο και από αυτόν του σχολικού εκφοβισμού καθώς συχνά οι δύο τομείς συγχέονται μεταξύ τους, τόσο από τα παιδιά όσο και από τους ενήλικες, γονείς ή εκπαιδευτικούς.
Για την υλοποίηση του προγράμματος ήρθαμε σε επαφή με την θεατρολόγο – θεατροπαιδαγωγό κα. Καραβόλτσου Αθηνά της οποίας σας παρουσιάζουμε σύντομο βιογραφικό. (Αναλυτικό βιογραφικό σημείωμα είναι στη διάθεση όποιου το θελήσει)
Η Αθηνά Καραβόλτσου γεννήθηκε στην Αλεξανδρούπολη το 1973 και κατοικεί στη Σαλαμίνα. Είναι πτυχιούχος Mαθηματικός, Απόφοιτος του Εργαστηρίου Ελευθέρων Σπουδών Εμψυχωτών Θεατρικού Παιχνιδιού «Anima». Είναι επίσης Πτυχιούχος του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών με Μεταπτυχιακό Δίπλωμα από το Πανεπιστήμιο του Δουβλίνου στο Εκπαιδευτικό Δράμα. Από τον Οκτώβριο του τρέχοντος έτους είναι Φοιτήτρια του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Προαγωγής και Αγωγής της Υγείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Έχει διδακτική εμπειρία ως μαθηματικός και ως καθηγήτρια Αγγλικών. Την τελευταία δεκαετία εργάζεται ως θεατροπαιδαγωγός. Έχει συμμετάσχει ως εμψυχώτρια-ηθοποιός σε παιδικές παραστάσεις και έχει σκηνοθετήσει παιδικές παραστάσεις σε δημοτικά σχολεία. Σήμερα σχεδιάζει και εμψυχώνει θεατροπαιδαγωγικά προγράμματα στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση στην Περιβαλλοντική Αγωγή και στην Προαγωγή της Ψυχικής Υγείας. Στους ίδιους τομείς έχει επιμορφώσει και εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε συνεργασία με δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς. Έχει συμμετάσχει σε πλήθος σεμιναρίων, συνεδρίων και ημερίδων ενώ αξιοσημείωτο είναι και το πλήθος των επιστημονικών ανακοινώσεων που έχει παρουσιάσει σε συνέδρια με θέμα τις εφαρμογές του Εκπαιδευτικού Δράματος. Τέλος έχει διατελέσει Aντιπρόεδρος του Δ.Σ. του Πανελληνίου Συλλόγου Εκπαιδευτικού Δράματος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου